Om kostnad bannerannonser & bannerannonsering - OnlineAnnons.se

Annons



Bannerannonsering och kostnadsmodeller

Den första formen av annonsering i internets barndom var bannerannonseringen och trots att det under de senaste två decennierna har tillkommit en mängd andra sätt att annonsera online, är bannern fortfarande i allra högsta grad aktuell. En banner är en bild, statisk eller animerad – ibland också med inslag av video – och bilder är alltid effektiva sätt att få uppmärksamhet. Bannerannonsering är, i motsats till vad många förståsigpåare menar, inte alls på väg bort. Det är bara att kika in på någon av de större dagstidningarnas webbplatser som tex DN.se för att se att banners i allra högsta grad fortfarande är ett populärt sätt att annonsera.

bannerformat standard

En webbplatsägare som upplåter plats för banners vill givetvis få betalt för denna service, precis som en dagstidning i pappersformat tar ut en kostnad för att placera en annons på en sida. Till skillnad från annonseringen i dagspressen, där kostnadens storlek enbart avgörs av storlek och placering finns för bannerannonsering på nätet betydligt fler kostnadsmodeller.

CPC

CPC, eller Cost per Click, är en vanlig kostnadsmodell för bannerannonsering. Med denna kostnadsmodell betalar annonsören en i förväg fastställd kostnad för varje klick som bannern genererar. Det kan handla om allt från några ören till många kronor. Med CPC får både annonsören och publicisten incitament att göra annonseringen så effektiv som möjligt.

CPM

CPM, eller Cost per Mille (latin för tusen), är en annan vanlig kostnadsmodell. Här betalar annonsören en förutbestämd kostnad för varje multipel om tusen visningar. CPM är ett vanligt sätt att skapa exponering för en ny produkt eller tjänst.

CPA

CPA, eller Cost per Action alternativt Cost per Acquisition, är en kostnadsmodell där annonsören enbart betalar om ett klick på en banner leder till ett köp, en registrering till ett nyhetsbrev eller någon annan aktiv handling från besökarens sida. CPA kan vara en mycket kostnadseffektiv marknadsföringsåtgärd för annonsören. Den används framför allt inom affiliatemarknadsföring.



Söker ni webbplatser att annonsera på? Kontakta Creamfile för annonsering och ta reda på aktuella annonsutrymmen och priser som passar just dig!